Sunday, October 3, 2010

喜乐与烦愁

自从父亲生病以后,我一直在焦虑烦愁之中度日。每时每刻都在想父母今后的生活。父亲去世后,我非常担心母亲的日子,搅尽脑汁地想应该如何,可也想不出个办法。

我身边也有朋友和我有类似的情况,但是他们的母亲都安静地和他们生活在一起。白天自己走走,看看书,锻炼身体,等晚上孩子们回家。

但是我母亲不会这样。她固执,任性。父亲在世把她照顾得太好,她事事依赖他,也不会做什么,脾气还很急躁。我当年也是实在在家呆不下去,才跑出来。

父亲的同事都说我是他的女儿。这其实是一种裦赏。言外之意就是我能干,想别人,细心懂事。

也许正是因为这样,我时时记挂母亲,很不放心她一个人生活。我现在无法回国,很想接她来这里。

我非常忧虑,以至于很难轻松。

可周围很多人和我境况差不多,甚至更糟。我却不见他们如我这般烦愁。

我对此很不理解。我不相信这是来自神的喜乐。慢牛说他很喜乐,可是他10几年不见父母。Christina也很少回家看望母亲。她在美国比我艰难多了,可也不想回家。

我想区别在于人和人不同。有人乐观,不太忧虑,但这些人想自己想的多,不太顾虑其他人的感受。我想别人想得多,就有很多焦虑和烦愁。

3 comments:

Moments of Being said...

Happiness always means ignorance and selfishness. We close our eyes towards other people's pain and we are happy.

Every creature is selfish anyway but we struggle for a balance between selfishness and love.

July said...

马妹妹知音啊。

东东 said...

We need to be careful here is that we perceive whatever will make other people happy or sad may very well be the : assumptions. it could be quiet the contrary sometimes, to our surprise.

I have the same problems as what you worried, but I try to let go of anxiety, try to go home once a year to be with my mom. Good thing is my brother is living in the same city as my mom live, which make it much better for me.