Sunday, March 14, 2010

荷尔德林帮?

我这两天受不了。张枣的死让我受不了。那是一种心里发毛,惶惶不可终日的受不了。

我总是看到那个80年代的如花少年。那么帅,那么酷,那么不可一世,漂亮得飞扬跋扈,让人窒息,无法喘气。那时没有这个酷字,我找不到合适的字去形容他。那是一种“橘子洲头,粪土当年万户侯”的青春和意气。

我根本无法看他的近照,连点过去的影子都没有。我不知道这二十年里他究竟是如何过的。张枣,你怎么了?为什么会这样丑?

为什么我喜爱的诗人都要和图宾根的荷尔德林有关系?海子爱荷尔德林爱的发狂,策兰因荷尔德林去死。现在,张枣干脆死在了图宾根。我一闭眼,就是图宾根的墓园,我曾在那里一块一块的墓碑的看来看去,寻找荷尔德林的碑。那么,张枣,你也会永远地躺在那里?

“望着窗外,只要想起一生中后悔的事
梅花便落满了南山”


”我为什么在
这个三月的早春
某一个城市的
某一个街口
看一株树上
梅花突然开放”


图宾根是诗

2 comments:

小乖 said...

I thought you are OK, I am not so sure now. Stay out of the box for a couple days, if that’ll help.

All the poets see the extreme beauty of the universe. Some of them are trapped in it and curse the ugliness of the world. That could lead them to self-destruction. I am not saying all the die-young artists did that.

Some of the artists see the beauty, breathe it, embrace it, and turn around spreading it. They change the world and people and add more beauty to life. You are one of these. Give yourself a few more days and let your joy overcome sadness…

Love you.

July said...

是很shock,他改变之大比他的死更shock。

其实,死亡不那么可怕,反正都要死。

哎!